Morten Albæk er filosof, founder & CEO i rådgivningsvirksomheden Voluntās, der tæller 80 ansatte fordelt på 7 kontorer: Mumbai, Oslo, San Fransisco, Khartoum, Tunis, København og Beirut.
Fra 2002 til 2008 var han ansat i Danske Bank - til slut som SVP for Customer Insights & Innovation. Fra 2009 til 2015 var han Chief Marketing Officer i vindkraftgiganten Vestas.
Fast Company har udnævnt ham til at være blandt verdens 1.000 mest kreative erhvervsfolk, ligesom han er udnævnt til at være blandt de 20 mest betydningsfulde individer i verden i de første 20 år af det 21. århundrede inden for marketing af The Internationalist.
Han er også forfatter til bøgerne ‘Generation fucked up’, ‘Nedslag’, ‘Det gennemsnitlige menneske’ og den prisvindende ’Ét liv, én tid, ét menneske’, der har solgt flere end 100.000 eksemplarer i Danmark og er oversat og udbredt til 11 lande. I oktober 2022 udgav han bogen ’Falske sandheder i livet,’ der strøg direkte ind på bestsellerlistens førsteplads.’
Han har tre børn og bor i Risskov ved Aarhus.